Rysowanie na kolorowym papierze

Przyznam, że nie wiem kiedy zleciało te kilka miesięcy, od ostatniego posta. Chyba za bardzo pochłonęły mnie studia, później wyjazd za granicę na kilka tygodni. Ostatnie kilka miesięcy poświeciłam na napisanie i przygotowanie pracy licencjackiej, zarówno artystycznej jak i pisemnej.


Przez cały ten czas miałam w głowie temat i zastanawiałam się jak do niego podejść. Mianowicie jak rysować na kolorowym papierze. Zrobiłam już kilka prac taką techniką, jednak to było od strony praktycznej, teraz postaram się to przenieść to na odrobinę teorii.  Nie jestem jednak mistrzem w tej kategorii, dlatego Wam dać jakieś wskazówki i ciekawe triki. Postaram się podpowiedzieć jak zacząć.

Rysunki na kolorowych kartkach mogą dać naprawdę wspaniałe efekty. Ważny jest temat pracy i dopasowanie do niego odpowiedniego papieru i jego barwy, gramatura i ziarnistość. Przy takich pracach ważne jest również światło, które pada na przedmioty, postacie. Zwykle to ono sprawia, że prace dużo zyskują. Jednak od początku.

Na początku trzeba się trochę przestawić, że rysujemy w negatywie. Zaznaczamy jaśniejsze miejsca, a ciemniejszych zazwyczaj się nie rusza. Dlatego myślę, że warto jest zrobić kilka prac na czarnych kartkach białą kredką, (często też używam odcieni szarości, żeby zrobić miękkie przejścia).

23.11.2014 r. przerysowane

01.07.2017 r. przerysowane

Tutaj zaczynam od najjaśniejszych miejsc i stopniowo zmniejszam nacisk kredki, aby uzyskać przejście do czerni. Po za białą kredką, posiłkuję się również szarościami. 

 10.03.2019 r. przerysowane

Jeśli nie nie macie białego żelopisu, możecie użyć również białej farby, miejscowo, albo na większe obszary, jeśli Wasza biała kredka jest mało napigmentowana. W tej pracy, np farba jest na twarzy dziewczyny i na konturach. 

08.07 2016 r. przerysowane

Trzeba pamiętać, żeby przed nakładaniem białej kredki dobrze wymazać ołówek, może być to robione partiami. Grafit ma to do siebie, że jak nakłada się na niego kredki, to przebija spod spodu, co nie daje ładnego efektu. Chyba, że taki zabieg był celowy. Warto wymazywać gumką chlebową, albo jakaś inną sprawdzoną, bo czasami, gumki wymazują również kolor papieru. Przez co widać później niepotrzebne mazy. Jeśli rysunek będzie w monochromatyczny, np biały, szkic po wymazaniu gumki robię zwykłe kredką w tym samym kolorze. Jeśli jednak będzie kolory, każdy element robię odpowiednim jaśniejszym kolorem. Tak jak w przykładzie poniżej. Niebieski papier nie jest najlepszy do robienia zdjęć.  


Ciało minionka jasno żółty, spodenki niebieski, okular szary i tak dalej. Stopniowo kolorowałam każdy element. 


W pełnych rysunkach, jeśli nie zostawia się pustych miejsc, tzn koloru kartki, można rysować w ulubiony w sobie sposób, albo od najjaśniejszych, albo najciemniejszych miejsc. Stosuję to na przemiennie, w zależy czy łatwiej mi rysować tak, czy tak.


Na koniec dodałam jeszcze białego żelopisu, żeby wzmocnić efekt blasku.

18.06.2019 r. przerysowane

Wybierając wcześniej barwę papieru, trzeba zwrócić uwagę na kolory jakich będziemy używać. Ja tutaj mam żółtego minionka na niebieskim tle. W efekcie uzyskałam lekko zielonawy ton jego skóry. Zapomniałam o mieszaniu się kolorów ze sobą. Chciałam zrobić rysunek na bazie kontrastu, czerwonych kogutów strażackich i niebieskiego tła.

Tutaj drugi przykład, trochę łatwiejszy, bo utrzymuje się w jednej barwie.




03.04.2019 r. przerysowane

Ciekawe efekty dają również przedmioty, których dominujący kolor jest podobny do barwy papieru. W moim przypadku, są to owoce. Truskawki na różowym, borówki na niebieski itp. Zależy w jakim przypadku, ale można zaznaczyć wyraźną granicę, lub zostawić przejście rysunku z papierem. Ja akurat wybrałam tą pierwszą opcję.

Ten rodzaj jest o tyle fajny, że używamy ciemniejszych i jaśniejszych odcieni. Dodatkowo operuje się naciskiem kredki i przejściem tonów. Podobnie jak w przypadku rysowania czarnym na białym. Można również poćwiczyć mieszanie się kolorów ze sobą.

13.09.2018 r. przerysowane

Tutaj używałam zaledwie kilku kredek. Brązu do cieni, bieli do zaznaczenia jasnych miejsc i zieleni. 

 24.09.2018 r. przerysowane

Do uzyskania włoskowej faktury kokosu, użyłam ciemniejszej kredki brązowej i ciemnej żółci. Robiłam nimi cienkie linie idące wzdłuż owocu, przez co dodatkowo nabrał wypukłości. 

 24.09.2018 r. przerysowane

Najlepiej to widać w tym przypadku. Na listach nie używałam samych zieleni, ale w jaśniejsze miejsca dodawałam żółtego, żeby zadziałał z niebieskim tłem. Do cieni na borówkach, używałam koloru fioletowego, żeby ożywić trochę pracę. 

19.09.2018 r. przerysowane

Najczęściej jednak stosuje się kolory papieru takie jak szary, beżowy, brązowy i czarny. Jednak te zasady dotyczą każdego rodzaju papieru.


Zanim odkryłam poprawienie konturów danym kolorem, do szkicu używałam białej kredki. Mniej przebijało niż w przypadku ołówka, ale jednak trochę się wyróżniało. 


15.12.2018 r. przerysowane.

Przetestowałam kilka różnych kredek jak się zachowują na kolorowym papierze. Większość daje radę. Jednak jeśli chcemy uzyskać dobrą biel, to trzeba się niestety zaopatrzyć. Jedną z lepszych jest Derwent Drawing. Koszt to około 5 zł. Jednak na początek do nauki, wystarczy Wam kredka z zestawu, którym aktualnie posiadacie.

Tą pracę wykonałam kredkami Polycolor od Koh-I-Noor.



02.04.2018 r. przersysowane
Kredki szkole, Lyra.

28.03.2015 r. przerysowane

 Kredki szkolne Colorino Kids

 27.04.2019 r. przerysowane

Kredki akwarelowe, Koh-i-Noor Mondeluz

07.05.2019 r, przerysowanne

Najczęściej używam jednak kredek od Faber-Castell Polychromos i to nimi zrobiłam najwięcej rysunków. 

 26.04.2019 r. przerysowane

29.01.2019 r. przersysowane

09.06.2019 r. przerysowane

 19.05.2019 r. przerysowane

14.12.2018 r. przerysowane

07.-7.2019 r. przersysowane

03.07.2018 r. przerysowane

Przy takim rysowaniu po za białym żelopisem sprawdzą się również przybory metaliczne, markery, kredki, akwarele i różnego rodzaju farby. Można nimi ciekawie ozdobić prace. Trzeba jednak pamiętać, żeby nie przesadzić. 

15.08.2018 r. przerysowane

20.08.2018 r. przerysowane

30.07.2018 r. przerysowane

02.07.2018 r. przerysowane

Najważniejsze pytanie. Jaki papier wybrać? Na początku do rysowania na kolorowym papierze, najlepiej wziąć tani, żeby nie było szkoda, jak coś nie wyjdzie, albo nie jesteście pewni, czy taki styl Wam się spodoba. Dlatego przeważnie polecam zwykłe bloki techniczne, które możecie dostać w markecie, albo sklepie. Jednak mogę polecić bloki od Happy Color, tanie a dobre jakościowo. Po za technicznymi z kolorowymi, czarnymi kartkami, są w ofercie takie fajne A5 z czterema odcieniami beżu. 


Aktualnie pracuje na papierach od Clairefontaine dokładniej w kolorze Gris i Naturel. Koszt  takiego bloku to 30 zł za A4 30 kartek, trochę. Jednak nie widziałam tańszego szarego papieru. Kojarzę ze beżem są dostępne tańsze. Ostatni to blok od Leniar, brązowy i bardzo tani, taka A4 z 30 kartkami kosztowała mnie chyba 11 zł. 


Zdjęcie nigdy nie będzie w 100% adekwatne, jednak tak wyglądają w środku. Nie są do końca gładkie. Jednak wydaje mi się, że Naturel ma największą fakturkę z tych trzech.


A takich szkicowników używam. Dwa z czarnymi kartkami, jeden z szarymi, a Kraft ma strony czarne i beżowe, strukturę podobną mają do papieru pakownego, ale nie używałam go za dużo. 


Jednak jak mam być szczera to odcień Grey Book nie przypadł mi do gustu, jak dla mnie za chłodny jest. Jeśli chcecie pracować w szkicownikach, to musicie się liczyć, że są dużo droższe niż zwykłe bloki. 


Starałam się opisać wszystko co wiem na temat rysowania na kolorowym papiarze. Jednak nie różni się ono zbytnio od tradycyjnego.

Jeśli o czymś nie wspomniałam, albo ktoś zna jakieś ciekawe triki jeszcze, to niech napisze je w komentarzu. 

Komentarze

  1. Bardzo przydatny wpis, dużo praktycznych informacji, których szukałam, bo przymierzam się do rysowania na kolorowych papierach. Mam kredki Polychromos, planuję zakup metalicznych farb akwarelowych, szukałam jeszcze odpowiedniego papieru i z tym był największy problem :). Chciałabym łączyć cienkopis, kredki i metaliczne akwarele - kłopotliwe jest znalezienie kolorowego papieru niezbyt chropowatego, a jednocześnie o gramaturze odpowiedniej dla farb wodnych, czyli minimum 270g. Spróbuję na tych nieco cieńszych, przy małej ilości farby może dadzą radę :).

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że przypadł ci do gustu. Akurat Clairefontaine mają gramature 250 i są przeznaczone so mixmediow w tym farb więc powinien być odpowiedni do akwareli jednak nie jest to bardzo gładki papier, ale myślę, że do cienkopisu też może się nadawać ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jejciu ile przepięknych rysunków w jednym miejscu, jestem zachwycona, szczególnie żabami:D Nie miałam pojęcia, że na niemal każdym kolorze kartki można coś ładnego narysować, zawsze wybierałam czarny i widziałam odcienie szarości, ale nigdy nie widziałam rysunków na np. żółtej czy fioletowej kartce, a twoje prace są piękne!:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Ci się podobają. Do niedawna też nie zdawałam sobie sprawy, że można rysować w kolorach na kolorach. 😊

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty